انفجار بندر رجایی به معنای بحران در ترانزیت ایران است
ترک بر ستون فقرات تجارت دریایی کشور

آتش سوزی در بندر شهید رجایی در حالی رخ داد که مطابق آمار سازمان بنادر و دریانوردی کشور، در سال ۱۴۰۳ بیش از ۸۰ میلیون تن کالا در منطقه ویژه شهید رجایی تخلیه و یا بارگیری شده و در این بین بخش عمدهای از تجارت برخی کالاهای مهم، تنها از طریق این بندر استراتژیک کشور صورت میگیرد. بندر شهید رجایی ظرفیت پذیرش بیش از ۴۰۰۰ کشتی از انواع فله بر، کانتینری و نفتکش را دارد و بیش از ۵۳ درصد عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور را به خود اختصاص
داده است.
دروازه طلایی تجارت ایران دو روز است که در آتش میسوزد و از ارتش تا سپاه و هلال احمر و تمام دولت دست به کار شدهاند که این آتش افتاده بر جان یکی از مهمترین معبرهای اقتصادی ایران را فروبنشانند و تازه هزینههای تعطیلی بندر، جدا از خسارت احتمالا چند میلیون دلاری است که به تاسیسات و زیرساختهای این شاهراه آبی ایران و البته اموال خصوصی شهروندان و عمومی شهر وارد شده است. حادثه انفجار و آتش سوزی بندرشهید رجایی از این جهت، اما شاید بیشتر اهمیت دارد که ۸۵% عملیات کانتینری، ۷۰% ترانزیت کالا، ۵۸% عملیات غیر نفتی و ۴۳درصد عملیات نفتی در بندر شهید رجایی انجام میشود و همچنین دسترسی عالی به کریدور شمال و جنوب ریلی و زمینی و اتصال سریع به تنگه هرمز موقعیت عالی این بندر را هدف واردات و صادرات
کرده بود.
بندر شهید رجایی ظرفیت پذیرش بیش از ۴۰۰۰ کشتی از انواع فله بر، کانتینری و نفتکش را دارد و بیش از ۵۳ درصد عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور را به خود اختصاص داده است. منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بینالمللی در دنیاست. دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بینالمللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس موقعیت ممتاز جغرافیایی ایجاد و این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصربهفرد تبدیل کرده است. این مجتمع عظیم بندری بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد. قرار گرفتن در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، فاصله کوتاه بندر با مسیر اصلی تردد بین قارهای کشتیها و همینطور محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، باعث شد بندر رجایی مهمترین دروازه واردات و صادرات
کشور باشد.
مساحت بندر شهید جایی ۵۷۰۰ هکتار است و ۲۴۰۰ هکتار پسکرانه دارد. این بندر با ظرفیت بیش از ۶ میلیون (TEU) کانتینر در سال بزرگترین بندر کانتینری کشور است و پیشرفتهترین پایانههای کانتینری را دارد. این بندر با ظرفیت سالانه جابجایی ۹۰ میلیون تن انواع کالا و ظرفیت سالانه پذیرش بیش از ۴ هزار کشتی در انواع کشتیهای فلهبر، کانتینری و نفتکش، بیش از ۵۳ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور را به خود اختصاص داده است. بندر رجایی بهویژه در بخشهای نفت، گاز و کالاهای غیرنفتی فعال است و کریدورهای تجاری مهمی را برای ایران فراهم میآورد. این بندر علاوه بر سرویسدهی به ایران، به عنوان یک نقطه اتصال مهم برای کشورهای منطقهای نظیر عمان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه عمل میکند. بندر رجایی با وجود رقابت شدید با بنادر دیگر خاورمیانه، همچنان به عنوان یکی از برجستهترین بنادر ایران شناخته میشود.
گفتنی است، از ابتدای فروردین تا پایان بهمنماه ۱۴۰۳ در مجموع ۷۷ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۹۰۸ تُن کالای نفتی و غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شده است. از این میزان کالا ۵۱ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۵۳ تُن کالای غیرنفتی بودهاند. این اعداد و ارقام نشان میدهد خسارتهای وارد شده به بندر شهید رجایی، بسیار فراتر از آسیبها و ویرانیهای ناشی از انفجار و آتشسوزی است.
دیدگاه تان را بنویسید