قاچاق ۷۰ هزار لیتر سوخت هواپیما در شبانهروز؛
قاچاقچیان برای احداث خط لوله دانش فنی لازم را دارند!
یک انشعاب دو کیلومتری از خط لولهای که توسط آن سوخت هواپیماها منتقل میشد، در بندرعباس شناسایی و کشف شده است. از طریق این خط لوله، روزانه 70 هزار لیتر بنزین در شبانه روز قاچاق میشد. حال باید پرسید که مبادی این قاچاق چه کسانی بودند و چه فرآیندی میتواند قاچاق انواع سوخت را نمایان کند؟
به گزارش تجارتنیوز، موضوع قاچاق سوخت پس از انتقادات مسئولان و پس از سالها مورد توجه قرار گرفت. موضوعی که تاکنون زیرساختهای آن مهیا شده و عوامل سازمانیافته آن، به طور گسترده در حال قاچاق هستند. این موضوعی است که رئیس مجلس هم آن را مطرح کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، 6 آذرماه سال جاری در صحن علنی مجلس عنوان کرد: روزانه حدود ۲۵ میلیون تا ۳۰ میلیون لیتر فرآورده از کشور بهصورت سازمانیافته قاچاق میشود. تردید نکنید که این قاچاق سازماندهی شده است.
آن طور که صداوسیما گزارش داده، مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، عنوان کرد: بررسی نتایج حاصل از بازرسی تجهیزات کشف شده و همچنین ارزیابی میزان خوردگی لولهها و زنگزدگی تجهیزات نشان میدهد که سارقان مدت زیادی از این خط لوله استفاده کردهاند. این انشعاب غیرمجاز ظرفیت برداشت حدود ۷۰ هزار لیتر در شبانه روز داشته و طبق نظر کارشناسان ارزش خود لوله حدود چهار میلیارد تومان است و ظاهراً سارقان دانش فنی و اطلاعات لازم در اختیار داشتهاند. او با تاکید بر ضرورت نصب دستگاههای اندازهگیری در پالایشگاهها و مسیرهای انتقال، به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت افزود: در نتیجه اقدامات نظارتی انجام شده در قرارگاه مقابله با قاچاق سوخت و بر اساس تستهای انجام شده توسط شرکت پخش فراوردههای نفتی مشخص شد؛ طی سه روز، این خط بیش از ۱۲۹ هزار لیتر کسری داشته است.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با یادآوری تذکرات و پیگیریهای دو سال اخیر دستگاه قضائی به مسئولین و مدیران وزارت نفت مبنی بر لزوم نصب دستگاههای میتر بر ضرورت نصب این دستگاهها برای جلوگیری و پیشگیری از قاچاق سوخت، به خصوص در شرایط فعلی و ناترازی انرژی در کشور، تاکید کرد. پس نکته مورد توجه این است که رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، کشف خط لوله دو کیلومتری مذکور را مرتبط با طرح میترینگ دانسته است. باید پرسید که چرا اکنون که کشور با بحران سوخت روبهروست مسئولان به فکر راهاندازی سیستم میترینگ افتادهاند؟ سوال دیگر آن است که اگر از طریق پایش انتقال فرآوردههای نفتی، موضوع قاچاق سوخت نمایان شده پس چرا اطلاعی راجع به قاچاقچیان منتشر نشده است؟
رئیس دادگستری استان هرمزگان به وضوح عنوان کرد که سارقان، دانش فنی و اطلاعات لازم در اختیار داشتهاند و میدانستند که چگونه باید یک انشعاب دو کیلومتری را راهاندازی کنند و از آن بهرهبرداری کنند. این موضوع کار هر کسی نیست و باید سارقان اطلاعات دقیق از این صنعت داشته باشند. حال باید پرسید که چرا اطلاعات سارقان منتشر نمیشود؟ از سوی دیگر، با توجه به اهمیت طرح میترینگ و ایجاد شفافیت در تمامی حوزههای تولید، انتقال و توزیع فرآوردههای نفتی، باید پرسید که چرا این طرح تاکنون در دستور کار نبود و صنعت نفت همچنان اصرار دارد که بخش عمده فعالیتهای خود را در وضعیتی غیرشفاف انجام دهد؟
گفتنی است از سال 97، هرگونه بحث درمورد خرید و فروش نفت و فرآوردههای نفتی، مقاصد، قیمت، میزان تولید و فروش آن محرمانه شده است؛ مگر آن که خود وزیر یا معاونان آن تصمیم به اطلاعرسانی در این مورد داشته باشند. این موضوع در مورد کشف انشعاب دو کیلومتری خط لوله در بندرعباس هم عیان است. وقتی که مسئولان متوجه کسری 129 هزار لیتری شدند، تازه به موضوع قاچاق پی برده و خط لوله دو کیلومتری را کشف کردند. این بدان معناست که داشتن اطلاعات و شفافیت در حوزه صنعت نفت، میتواند بسیاری از مبادی قاچاق را مشخص سازد. حال باید پرسید که آیا مسئولان قدرت و شجاعت مواجهه با قاچاقچیان از طریق اجرای طرح میترینگ را دارند؟
دیدگاه تان را بنویسید