رتبه ایران در شاخص جهانی کیفیت زندگی دیجیتال از سال 2020 تا سال 2023 روند نزولی داشته و در تمام زیرشاخص‌ها این وضعیت به چشم می‌خورد که می‌تواند منجر به نقض حریم خصوصی و افزایش احساس عدم امنیت، محدودیت دسترسی، کاهش انباشت داده و کاهش جذابیت حضور در فضای مجازی شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس، در گزارشی با تاکید بر اینکه محدودیت در فضای مجازی با خشم انباشته کاربران ارتباط مستقیم دارد، به مطالعه متغیرهای اصلی اثرگذار بر نابسامانی‌های فضای مجازی پرداخت و تاکید کرد: امکان حضور در این فضا برای درصد بالایی از مردم وجود دارد اما کیفیت پایین اینترنت، وجود اختلال ، محدودیت در اینترنت و سرعت پایین و همچنین ضعف در امنیت الکترونیکی، حضور در اینترنت را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش جماران، در بخشی از این گزارش آمده است: بر اساس گزارش سال 2023 شاخص کیفیت زندگی دیجیتال که توسط شرکت سورفشارک منتشر شده، ایران رتبه 95 را از میان 121 کشور، جهان در شاخص کیفیت زندگی دیجیتال داشته و امتیاز آن نیز 0.34 بوده است. زیرشاخصهای مورد نظر در این شاخص شامل: 1 )مقرون به صرفه بودن اینترنت، 2 ) کیفیت اینترنت، 3 ) زیرساخت اینترنت، 4 ) دولت الکترونیک و 5 ) امنیت الکترونیک است.

در این جدول امتیاز ایران در هریک از پنج زیرشاخص مذکور از سال 2020 تا 2023 مشخص شده است.

بر این اساس، رتبه ایران در شاخص جهانی کیفیت زندگی دیجیتال از سال 2020 تا سال 2023 روند نزولی داشته و در تمام زیرشاخصها این وضعیت به چشم می‌خورد که می‌تواند منجر به نقض حریم خصوصی و افزایش احساس عدم امنیت، محدودیت دسترسی، کاهش انباشت داده و کاهش جذابیت حضور در فضای مجازی شود.

مدیرعامل همراه‌اول: فیلترینگ باعث کاهش شدید کیفیت اینترنت شده است

همچنین دیروز مدیرعامل همراه اول گفت: فیلترینگ اثرات منفی زیادی داشته که از آن جمله کاهش کیفیت اینترنت کشور است.

به گزارش ایستنا، مهدی اخوان بهابادی در جلسه مجمع سهامداران همراه اول و در پاسخ به پرسش یکی از سهامداران در خصوص اثر فیلترینگ روی کسب و کار همراه اول با بیان این موارد گفت: حداقل دو سوم مشترکین همراه اول دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند. فیلترشکن گوشی مردم را به بد افزار آلوده می‌کند و هر کدام این گوشی‌ها، به عنوان یک حمله‌کننده سایبری به شبکه ارتباطی کشور عمل می‌کند. این در حالی است که برای برقراری امنیت در چنین شبکه‌ای باید هزینه بسیار بالایی از نظر فنی به اپراتورها تحمیل شود.

وی گفت: موضوع دیگری که در پی فیلترینگ حادث می‌شود این است که وقتی فیلترشکن کار می‌کند، منابعی را از شبکه اپراتور اشغال می‌کند، چون نحوه اتصال از طریق فیلترشکن با نحوه اتصال عادی متفاوت است، اپراتورها دارند بخشی از منابع سخت افزاری و لایسنس‌های نرم‌افزاری خود را صرف این می‌کنند که مردم به فیلترشکن متصل شوند.

فیلترینگ بازی دو سر باخت است

مدیرعامل همراه اول تصریح کرد: وقتی دو سوم مشترکین از فیلترشکن استفاده می‌کنند، واقعا تنها برنده این ماجرا و غائله دوستانی هستند که دارند فیلترشکن می‌فروشند. به گزارش خبرنگار ایستنا، اخوان گفت: ما معتقد هستیم که چندین برابر درآمد دیتایی اپراتورها، هزینه فیلترشکن پرداخت می‌شود و غائله و ماجرای فیلترینگ به عقیده ما، بازی دوسر باخت است.

وی صراحتا اعلام کرد: استمرار وضعیت موجود قطعا اوضاع را نابسامان‌تر میکند، امیدوار هستیم که انشاالله در این حوزه در کشور تدابیری اتخاذ شود، آقای دکتر پزشکیان هم در شعارهای انتخاباتی‌شان اشاره کردند که در مورد فیلترینگ بازنگری خواهند داشت، به‌نظر من سیاست‌ها در دولت بالاخره باید یک بار دیگر حلاجی و حل و فصل شود که اثر منفی آن روی اپراتور نداشته باشد.

مهدی اخوان در پایان تصریح کرد: به غلط گفته می‌شود که درآمد اپراتورها با فیلترینگ بالا می‌رود، که اصلا اینطور نیست و فیلترینگ برای اپراتور جز هزینه هیچ فایده‌ای ندارد و به شدت مخالفش هستیم.