شنای ایران با داشتن یک نماینده در المپیک پاریس حضور دارد. رشته‌ای که تاکنون هشت بار با سهمیه وایلدکارت موفق به حضور در بازی‌های المپیک شده و یک بار هم با حدنصاب ورودی موفق به کسب سهیمه المپیک شده است. در این 9 حضور اما نمایندگان کشورمان موفق به صعود از مرحله مقدماتی المپیک نشده‌اند؛ باید دید امسال سامیار عبدلی این طلسم را می‌شکند و شنای ایران را یک مرحله جلو می‌برد یا نه. 

شنا از نخستین دوره مسابقات المپیک تاکنون یکی از محبوب‌ترین و پر سروصداترین رشته‌های ورزشی المپیک بوده است؛ رشته‌ای که پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک (مایکل فلپس) به تنهایی ۱۸ مدال طلا در آن کسب کرده و نامش را جاودانه کرده است. جالب است بدانید طبق پیش‌بینی‌ها، شنا یکی از رشته‌ایی است که احتمالا در پاریس با چند رکوردشکنی روبه‌رو خواهد شد. 

جدای از بحث مایکل فلپس، باید به پیشرفت شنا در کشورهای شرق آسیا از جمله چین و ژاپن هم اشاره کرد. کشورهایی که نگاه‌ ویژه‌شان به این رشته پایه جواب داده و حالا این دو کشور چهره‌های نامداری در جمع رکوردداران جهان در ماده‌های مختلف دارند. شنای ایران اما تا رسیدن به این مرحله کار بسیار سخت و راه بسیار طولانی‌ای دارد. البته که در ورزش کشور درمجموع ورزش‌های پایه معمولا با بی‌توجهی مسئولان روبه‌رو هستند و برای داشتن حداقل‌ها هم مشکلات بسیار زیادی دارند. به همین دلیل هم رشته‌ای مثل شنا به دنبال سهمیه وایلدکارت است و همان یک باری که ورودی را به دست آورد، یک موفقیت برایش تلقی می‌شد. اتفاقی که البته بسیار تلخ است؛ چراکه این رشته مطمئنا می‌تواند با یک برنامه‌ریزی چند ساله خودش را به سطحی برساند که روزهای کسب سهمیه با وایلدکارت را به کلی فراموش کند. 

حالا نگاهی اهالی این رشته به عبدلی است. کسی که با کسب امتیاز لازم (فینا پوینت) از فدراسیون جهانی ورزش‌های آبی، تنها نماینده ایران در این مسابقات است و در ماده ۱۰۰ متر کرال سینه در پاریس به آب خواهد زد. عبدلی مدت‌هاست در برلین تمریناتش را دنبال می‌کند و از آلمان راهی پاریس می‌شود. اگر او بتواند این بار طلسم عبور از مرحله مقدماتی را بشکند، شاید بتواند آینده را برای حمایت‌های بیشتر از ورزش‌های آبی کمی روشن کند. در پایان باید اشاره کرد با توجه به اینکه عبدلی با سهمیه وایلدکارت به المپیک می‌رود، همراهی مربی‌اش هنوز قطعی نشده است اما حضور مربی حتما می‌تواند به او کمک کند.