در بهار امسال، نرخ بیکاری در سیستان‌وبلوچستان بالاتر از سایر استان‌ها بوده است. در مقابل، این نرخ در استان مرکزی به کمتر از 5درصد رسیده است.

به گزارش اکوایران و براساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری کل کشور در بهار امسال به 7.7درصد رسیده است. از میان استان‌های کشور، بالاترین نرخ بیکاری مربوط به سیستان‌وبلوچستان و پایین‌ترین سطح این شاخص مربوط به استان مرکزی بوده است. به علاوه، شدیدترین افت نرخ بیکاری در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته در استان چهارمحال‌وبختیاری به چشم می‌خورد و در مقابل، شدیدترین افزایش این نرخ در استان اردبیل به ثبت رسیده است.

از میان استان‌های کشور، نرخ بیکاری سیستان‌وبلوچستان 12.3درصد بوده که بالاتر از سایر استان‌هاست. در رتبه دوم نیز استان کرمانشاه با نرخ بیکاری 12درصدی قرار گرفته و لرستان نیز با ثبت نرخ 11.3درصدی در جایگاه سوم از لیست «بالاترین نرخ بیکاری استانی» قرار گرفته است.

در سوی دیگر این طیف، استان مرکزی قرار گرفته که تنها استان با نرخ بیکاری کمتر از 5درصد است. این نرخ در استان مرکزی 4.8درصد در بهار امسال برآورد شده است. سمنان و آذربایجان غربی نیز به ترتیب با نرخ بیکاری 5.6 و 5.7درصد در جایگاه دوم و سوم «پایین‌ترین نرخ بیکاری استانی» قرار گرفته‌اند.

تهران نیز به عنوان پایتخت اقتصادی کشور، رتبه چهارم را از نظر نرخ بیکاری پایین کسب کرده است. این شاخص در تهران 5.9درصد اعلام شده است.

مقایسه نرخ بیکاری استان‌ها در بهار 1403 با بهار 1402 نشان می‌دهد که در این فاصله زمانی، نرخ بیکاری چهارمحال‌وبختیاری و هرمزگان بیشتر از سایر استان‌ها کاهش یافته است. نرخ بیکاری چهارمحال‌وبختیاری با کاهش 3.9درصدی در بهار امسال به 8درصد رسیده و این شاخص در هرمزگان نیز 3.4درصد کاهش یافته و به 8.7درصد رسیده است. در مقابل، نرخ بیکاری اردبیل با افزایش 2.2درصدی سبب شده تا این استان شاهد بیشترین افزایش در این شاخص میان سایر استان‌های کشور باشد.