بررسی پرونده مربوط به فساد در فوتبال ادامه دارد و کار به بازداشت یکی از متخلفین کشیده شده است.

سپهر ستاری در خبرآنلاین نوشت: در چند هفته اخیر بحث پرونده فساد در فوتبال ایران بسیار داغ شده و پای چند عضو سرشناس فدراسیون فوتبال را هم به ماجرا باز کرده است. این موضوع که مربوط به لیگ بیستم و تیم مس رفسنجان می‌شود، تا امروز چند قربانی بزرگ داشته است. سهیل مهدی، مسئول مسابقات سازمان لیگ و خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران از جمله مهم‌ترین افرادی هستند که گفته می‌شود در این پرونده درگیر هستند و حتی امروز خبری در خصوص بازداشت افشاریان منتشر شد. با این حال گفته می‌شود حجم این تخلف به قدری گسترده است که ممکن است پای چند مدیر و مربی هم به آن باز شود. در این حتی پرونده از دادستانی کرمان هم گرفته شده و قرار است ادامه رسیدگی به آن در تهران انجام شود.

قصه تخلف بزرگ از کجا فاش شد؟

گفته می‌شود در جریان بررسی اسناد مالی باشگاه مس رفسنجان، سند مربوط به خرید تعداد قابل توجهی سکه طلا کشف شده که این موضوع حساسیت مراجع ذی‌صلاح را به دنبال داشت. به همین علت موضوع با حساسیت فراوان دنبال می‌شود که پس از احضار مدیر باشگاه کاشف به عمل می‌آید این حجم از سکه طلا برای مصارف مرتبط با تیم خریداری نشده بلکه هدف از خرید سکه‌ها چیز دیگری بوده است. با انجام تحقیقات گسترده و اعتراف آقای مدیرعامل پای نفرات دیگر هم به این ماجرا باز می‌شود که بر اساس اعلام رسانه‌های خبری نام چند مدیر از داخل فدراسیون فوتبال، چند فرد رسانه‌ای و یک مربی لیگ برتری به میان آمد.

پس از چند هفته گمانه‌زنی و اخبار پراکنده درباره پیامدهای پرونده قضایی مس رفسنجان، در نهایت فدراسیون فوتبال هم مجبور به واکنش شد و به صورت رسمی ۲ مدیر خود را برکنار کرد. بنابر اعلام فدراسیون فوتبال، سهیل مهدی، مسئول مسابقات سازمان لیگ و خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران تا پایان رسیدگی به این پرونده از سمت‌های خود برکنار شدند.

فدراسیون فوتبال دانیال مرادی را به عنوان سرپرست کمیته داوران منصوب کرده و طی حکمی فعلا دانیال مرادی را به عنوان سرپرست موقت کمیته داوران معرفی کرده و امیرحسین روشنک هم به عنوان مسئول مسابقات لیگ برتر انتخاب شده است.

در این بین حتی پای AFC هم به این پرونده باز شده و کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای خطاب به فدراسیون فوتبال خواستار توضیح در خصوص این پرونده شده است. در نهایت امروز خبر بازداشت خداداد افشاریان در چند خبرگزاری منتشر شد تا مشخص شود این پرونده قرار است به صورت جدی بررسی شود که اتفاق مثبتی برای فوتبال ایران است.

پای باشگاه‌های دیگر هم گیر است؟

خبرگزاری تسنیم دیروز در خبری از باز شدن پای چند باشگاه دیگر به این پرونده پرده برداشت. در این خبر آمده است: «بررسی موضوع فساد در فوتبال دیگر محدود به شهر رفسنجان و استان کرمان و محدوده سال ۱۴۰۰ نخواهد بود و عوامل متخلف در برخی دیگر از استان‌های کشور در سال‌های بعد نیز وارد روند تحقیقات خواهند شد. انتظار می‌رود با جدیت قوه قضاییه و نهادهای مربوطه ادامه روند بررسی موضوع، موجب دعوت از برخی عوامل مرتبط با تخلفات سال‌های اخیر ‌و محرومیت طولانی مدت متخلفان به ویژه مسئولان وقت سه باشگاه صنعتی شود. پرونده مس رفسنجان مربوط به سالی است که این تیم از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود کرد. بر این اساس نام سه فرد مسئول در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به عنوان متهم به چشم می‌خورد. پرونده این موضوع همچنان در حال بررسی است.»