سعید طالبی چابک

در دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپای فصل 24-2023 دو تیم رئال مادرید اسپانیا و بورسیا دورتموند آلمان در ورزشگاه ومبلی شهر لندن به مصاف یکدیگر رفتند که در نهایت این کهکشانی‌های شهر مادرید بودند که توانستند یک بار دیگر فاتح این رقابت‌ها شوند تا حالا مادرید در تعداد جام‌هایش در این رقابت‌ها به عدد 15 رسیده باشد.

بازی در نیمه نخست با برتری دورتموند آغاز شد و زردپوشان چندین بار تا آستانه گلزنی هم پیش رفتند اما بدشانسی و بی‌دقتی باعث شد تا در نهایت موقعیت‌های متعدد تیم آلمانی به گل تبدیل نشود. رئالی‌ها در نیمه نخست حتی یک شوت در چارچوب هم به دروازه حریف خود نداشتند. در نهایت ۴۵ دقیقه نخست بدون اینکه توپی از خط دروازه‌ها عبور کند به پایان رسید.

شاید اگر شب شب کریم ادیمی بود، در همان نیمه اول دورتموند می‌توانست به دو گل برسد. با ادامه روند بازی و پایان بدون گل نیمه اول، خود دورتموندی‌ها هم احساس می‌کردند که زمان چندانی برای رسیدن به گل و در اختیار گرفتن نبض بازی ندارند. چون حریف رئال مادرید کارلتویی بود که در این دوره از رقابت‌ها نشان داد که 20 دقیقه پایانی بازی را به هر شکلی شده مال خود می‌کند و طرح و برنامه‌های حساب شده‌ای برای چگونه به پایان رساندن بازی‌ها دارد. خط دفاع مادریدی‌ها که در نیمه اول آسیب‌پذیر نشان داده بود، در نیمه دوم کم‌اشتباه ظاهر شد تا مهره‌های هجومی رئال در فاز هجومی با اطمینان بیشتری بازی کنند. دنی کارواخال که در پایان بازی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد، از همان ابتدای نیمه دوم بوی گل می‌داد و بالاخره با جاگیری مناسبش در دفاع دورتموند موفق شد گل اول مادریدی‌ها را به ثمر برساند. همه چیز در ومبلی مدت‌ها قبل از زدن گل دوم رئال، نوید پانزدهمین قهرمانی را می‌داد. دورتموند بعد از خوردن گل اول موفق نشد انسجام تیمی‌اش را حفظ کند و عملا در رساندن توپ به مهاجمانش ناموفق بود. تیم کارلتو که خودش را در موقعیت برنده می‌دید، باز هم برای 20 دقیقه پایانی بازی طرح و برنامه متناسب با شرایط را طراحی و به خوبی پیاده کرد و نبض بازی را در دست گرفت. این تیم اجازه بازیسازی به هافبک‌های زردهای وست‌فالن نداد و با پرس از جلو حتی روند انتقال توپ از دفاع به هافبک را در بازی حریف مختل کرد. بالاخره در دقیقه 83 بازی وینیسیوس جونیور که درخشان‌ترین ستاره فصل کهکشانی‌‌ها بود، دروازه تیم آلمانی را برای بار دوم باز کرد تا خیال مادریدی‎ها را راحت‌تر کند و نیمکت سفیدپوشان را بیشتر به فکر تدارک جشن قهرمانی بیندازد. ورود مارکو رویس به زمین بازی برای اینکه آخرین بازی‌اش را در لباس زنبورها انجام دهد، برای آنها خوش‌یمن نبود. او در دقیقه 72 به بازی آمد و به فاصله حدود 10 دقیقه از حضورش در زمین دورتموندی‌ها دو بار دروازه‌شان را باز شده دیدند. سرنوشتی که برای رویس رقم خورد در نقطه مقابل تونی کروز قرار داشت. هافبک آلمانی مادریدی‌ها در آخرین بازی‌اش با پیراهن رئال از ابتدا در ترکیب کارلو آنجلوتی قرار گرفت تا مشخص شود در آستانه خداحافظی هم آنقدر آماده هست که مرد کهنه‌کار ایتالیایی روی او حساب ویژه‌ای باز کند. کروز در این بازی سه بار در موقعیت‌های ایستگاهی که برای رئالی‌ها به دست آمد پشت توپ ایستاد و ضرباتی که به سمت دروازه دورتموند زد، چشم‌نواز بود. ضرباتی که اگر با عکس‌العمل‌های خوب کوپر مواجه نمی‌شد، در آخرین تانگوی کروز با لباس سفید، می‌توانست به گل‌های زیبایی تبدیل شود. سنگربان دورتموندی‌ها در نیمه اول بیکارترین بازیکن زمین بود اما در نیمه دوم و با فشار مادریدی‌ها شب سختی را سپری کرد. هرچند که دو بار در مهار ضربات نهایی مادریدی‌ها ناکام بود اما نمایش قابل قبولی داشت و از سنگین‌تر شدن شکست در فینال ومبلی جلوگیری کرد.

رئالی‌ها متخصص لیگ قهرمانان هستند. این یک جمله نیست. یک فکت فوتبالی‌ است با پشتوانه 15 قهرمانی در معتبرترین رقابت فوتبال باشگاهی جهان. آنها این دفعه هم توانستند تاج خودشان را روی سر بگذارند و بر بام فوتبال اروپا بایستند. اگر کسی از شما پرسید که کدام تیم قهرمان چمپیونزلیگ این فصل شد، اگر بگویید همان همیشگی، احتمالا متوجه خواهد شد درباره کدام تیم حرف می‌زنید.

حالا کارلتو تعداد قهرمانی‌های خودش به عنوان سرمربی را به عدد پنج رسانده است. در فصل آینده رئال برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در اروپا و لالیگا به میدان خواهد رفت. با ستاره‌هایی مثل وینیسیوس و بلینگام و بالاخره کیلین امباپه‌ای که انتقال قابل پیش‌بینی هر ساله‌اش به مادرید را قطعی کرد تا برای بردن چمپیونزلیگ، جایی بازی کند که احتمال بردن جام در انتهای فصل از نبردنش بیشتر باشد و طرفدارانش یک صدا بگویند HALA MADRID!