بهشتی که جهنم می‌شود!

دوران حضور مهدی طارمی در باشگاه پورتو پر از اتفاق‌های عجیب‌ و غریب بوده‌ است. مهدی بعد از درخشش در ترکیب ریو آوه مورد توجه باشگاه پورتو قرار گرفت و به بهترین تیم در فوتبال پرتغال پیوست. او برای مدتی در این تیم نیمکت‌نشین بود و به‌ سرعت جایگاه ثابت و مهمی در این باشگاه پیدا کرد. مهدی به‌ مرور زمان به یکی از کلیدی‌ترین ستاره‌های پورتو تبدیل شد. بازیکنی که او را با گل‌های فوق‌العاده‌اش برای این باشگاه می‌شناختند. بهترین گل مهدی برای این تیم هم روبه‌روی چلسی به ثمر رسید. یک ضربه آکروباتیک استثنایی که اگرچه مانع حذف پورتو از لیگ قهرمانان اروپا نشد اما برای اولین‌بار یک ستاره از فوتبال ایران را در فهرست نهایی نامزدهای جایزه پوشکاش قرار داد. یا گل مهم مهدی به یوونتوس که تاثیر زیادی در صعود تاریخی پورتو به یک‌چهارم لیگ قهرمانان داشت. با این‌ حال اتفاقاتی که این اواخر برای این ستاره رخ داد، همه چیز را برای او عوض کرد. مهدی روزهای درخشانی را در ترکیب این تیم سپری کرد و به یک چهره بسیار محبوب در بین هواداران باشگاه پرتغالی تبدیل شد اما این پایان کار نبود.

آریا رهنورد

بهترین سناریو برای مهدی طارمی در پورتو فروش او در تابستان گذشته بود‌. اتفاقی که باعث می‌شد هم پورتو از این راه درآمد به‌ دست بیاورد و هم خود طارمی در شرایط ایده‌آلی باشگاه را ترک کند‌. پورتو اما با این انتقال مخالفت کرد و همین مساله موجب شد که طارمی یک‌ سال دیگر نیز در پورتو باقی بماند‌. او طبق انتظار به پیشنهاد ایتالیایی‌اش پاسخ مثبت داد و تصمیم گرفت راهی باشگاه اینتر در فوتبال ایتالیا شود. هرچند که خود او تا امروز چنین خبری را تایید نکرده اما منابع ایتالیایی می‌گویند که او حتی در تست‌های پزشکی باشگاه اینتر نیز حاضر بوده‌ است. این مساله اصلا به مذاق باشگاه پورتو خوش نیامد و آنها به‌ همین دلیل تصمیم دارند این بازیکن را تا پایان فصل از رقابت‌ها کنار بگذارند. از یاد نبریم که مهدی مدتی نیز به‌ خاطر جام ملت‌های آسیا جدا از تیم بود و به‌ همین دلیل او روبه‌روی آرسنال تنها چند دقیقه بازی کرد و حتی در بین پنالتی‌زن‌های تیم قرار نگرفت. این هفته سرمربی پورتو نام طارمی را از فهرست ۲۰ نفره خارج کرد و آبی‌ها در غیاب او مقابل تیم استورسل با یک شکست باورنکردنی روبه‌رو شدند‌. خود مهدی البته بی‌توجه به حواشی مربوط به سکونشینی به سراغ انتقاد از عملکرد داورها رفت و نوشت:«اگرچه ما به عنوان یک گروه کاری معتقدیم که اکثر اوقات برابر کارهایی که برخی انجام می‌دهند و چیزهایی که می‌گویند، راز ادامه دادن در سکوت کردن است، اما پس از اتفاقات دیشب، کم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که صدای اعتراض خود را بلند کنیم.اشتباهات همیشه در زندگی و فوتبال وجود خواهند داشت، اما استفاده نکردن یا ندانستن روش‌های کاهش آنها فقط یک تاخیر غیرقابل توضیح است. با این همه تکنولوژی، آیا ما فوتبال پرتغال را در سایه نظرات سلیقه‌ای ادامه خواهیم داد؟ در سایه دوگانگی‌ها؟»

به‌ نظر می‌رسد پورتو در این فصل دیگر شانسی برای قهرمانی لیگ پرتغال ندارد و شاید طارمی هم شانسی برای حضور در ترکیب پورتو نداشته باشد. با این وجود داستانی که او در پرتغال ساخت، داستان احترام‌برانگیزی به‌نظر می‌رسد. طارمی ستاره‌ای است که در این سال‌ها موفقیت‌های ریز و درشتی را با پورتو به دست آورده و حالا چالش بعدی‌اش را در ترکیب یکی از غول‌های اروپایی خواهد گذراند

به‌ نظر می‌رسد پورتو در این فصل دیگر شانسی برای قهرمانی لیگ پرتغال ندارد و شاید طارمی هم شانسی برای حضور در ترکیب پورتو نداشته باشد. با این وجود داستانی که او در پرتغال ساخت، داستان احترام‌برانگیزی به‌نظر می‌رسد. طارمی ستاره‌ای است که در این سال‌ها موفقیت‌های ریز و درشتی را با پورتو به دست آورده و حالا چالش بعدی‌اش را در ترکیب یکی از غول‌های اروپایی خواهد گذراند.


پایانی برای جهان

علیرضا جهانبخش یکی دیگر از لژیونر‌های این فصل فوتبال ایران بوده؛ لژیونری که در تیمش حال و روز خوشی نداشته و حالا باشگاه فاینورد اعلام کرده در پایان فصل حاضر نیست قراردادش را تمدید کند. به این ترتیب پرونده حضور جهانبخش در فاینورد هم امسال بسته خواهد شد. پس از ترک برایتون در تابستان2021، علیرضا جهانبخش تصمیم گرفت دوباره به فوتبال هلند برگردد. جایی که بهترین خاطره‌های دوران فوتبال باشگاهی این ستاره خلق شده بودند. او که زمانی برای نایمخن و آلکمار بازی کرده بود، این بار به یکی از مهم‌ترین تیم‌های فوتبال هلند یعنی فاینورد پیوست. این دوران برای علیرضا فراز و نشیب‌های خاص خودش را داشت. بازیکنی که حالا در یک قدمی ترک باشگاه قرار گرفته اما بدون شک به خاطر دستاوردهای بزرگ این دوران، از پیوستن به فاینورد احساس پشیمانی ندارد. اولین فصل علیرضا در فاینورد، اصلا فصل ساده‌ای به نظر نمی‌رسید. با این حال او در مقطع خاصی از فصل توانست کمک بزرگی به تیمش بکند. او بین هفته‌های بیستم و بیست‌وسوم، در 4‌بازی 3‌گل برای فاینورد زد و ناگهان به یک بازیکن ثابت برای این تیم تبدیل شد. هر چند که فرم درخشان این بازیکن تا پایان فصل ادامه نداشت. یک سال بعد، اتفاق مهم‌تری برای جهانبخش رخ داد و او در فاینورد، طعم قهرمانی در لیگ هلند را چشید. دبل به یاد ماندنی این بازیکن نقابل آیندهوون، بهترین لحظه آن فصل برای علیرضا بود. او بعد از چند سال بازی در لیگ هلند، سرانجام قهرمان این لیگ شد. فاینورد در آن فصل به جمع 8‌تیم برتر لیگ اروپا هم رسید و باز هم مقابل رم بازنده شد.